שמן וחומץ

באר היטב

 פלאי פלאים

ניצוצות

הפעלה משפחתית

Oil and Vinegar

שיר מזמור

Yemei HaHanukkah: “The Days of Hanukkah”, a popular Israeli Hanukkah song. Lyrics: Avraham Avronin

טבעם הכפול של הנסים בסיפור חנוכה מאלף. המכבים הפגינו התרסה לנוכח הדיכוי המדיני והדתי של היוונים. הם הכריזו מלחמה ועמדו באומץ אל מול רדיפות דתיות ותרבותיות. גם חנוכת המקדש הייתה מעשה של מסירות ותקווה, של חוסן ויוזמה אנושית.

נוסף על כך הם קיוו כנגד כל הסיכויים והתפללו לנס. הם לחמו על מנת להפוך למדינה ריבונית וכדי שיוכלו לעבוד שוב את ה' בבית המקדש בירושלים. בן גוריון אמר פעם כי כדי להיות אדם מפוכח בישראל צריך להאמין בנסים.[1]



דוד בן גוריון משווה בין עזרא ונחמיה לבין יהודה המכבי בספרו עיונים בתנ"ך (1969).



המפעל הציוני, מיהודה המכבי ועד לבנימין זאב הרצל, תבע תקווה כנגד כל הסיכויים... "אם תרצו, אין זו אגדה".



הארכיון הציוני המרכזי בירושלים מציג מבחר מתוך אוסף של למעלה מ4,000 כרזות ציוניות (שפורסמו משנות העשרים של המאה העשרים ועד ימינו) בתצוגה מקוונת שיזם ומימן ג'ורג' ס' בלומנטל וצילם ארדון בר חמא.



כדי להיכנס לאתר אנא הקליקו:http://zionistposters.org/

ואמנם התקופה ההלניסטית היא דוגמה נפלאה לדיכוטומיה הזאת – כמענה לפעולות הנועזות של עמו, עשה ה' את נס פך השמן.

הנסים הדו-ממדיים בסיפור חנוכה מתבררים מתוך עיון בנס נוסף שקשור לשמן והוא מתואר בתלמוד:

חד בי שמשי חזייה לברתיה דהוות עציבא. אמר לה: בתי למאי עציבת? אמרה ליה: כלי של חומץ נתחלף לי בכלי של שמן, והדלקתי ממנו אור לשבת. אמר לה: בתי מאי איכפת לך. מי שאמר לשמן וידלוק הוא יאמר לחומץ וידלוק. תנא היה דולק והולך כל היום כולו עד שהביאו ממנו אור להבדלה.[2]הטקס שמציין את תום השבת, מבדיל בין הקודש לבין החול.

     (בבלי תענית, כה ע"א)

(פעם אחת בין השמשות [בערב שבת] ראה [ר' חנינא בן דוסא] את בתו והיא בוכה. שאל אותה: בתי, מדוע את בוכה? אמרה לו: כלי של חומץ נתחלף לי בכלי של שמן, והדלקתי ממנו אור לשבת. אמר לה: בתי, מה אכפת לך? מי שאמר לשמן וידלוק, הוא יאמר לחומץ וידלוק. שנו: היה דולק והולך כל היום כולו, עד שהביאו ממנו אור להבדלה.)

בסיפור זה על נס של שמן אנו פוגשים את ר' חנינא בן דוסא, איש הנסים. הנס שחולל היה חלק מכוחו ולא גמול על אומץ לבו ועל היוזמה שלו, כפי שמסופר על המכבים. דמעותיה של בתו הניעו אותו להשתמש בכוחותיו העל-טבעיים. הוא בוודאי הזדהה אתה וסבל כמוה את חוסר הצדק שאירע לה.

ואולם הנס כמתנה אלוהית עשוי להיות גמול על האמונה בה' שהראתה בתו של ר' חנינא. היא האמינה שהחומץ ידלוק באור בהיר כמו השמן, ואכן כך היה. במקרה הזה 'נס פך השמן הזה' נבע מאמונתה של אשה.

References

References
1

דוד בן גוריון משווה בין עזרא ונחמיה לבין יהודה המכבי בספרו עיונים בתנ"ך (1969).

המפעל הציוני, מיהודה המכבי ועד לבנימין זאב הרצל, תבע תקווה כנגד כל הסיכויים... "אם תרצו, אין זו אגדה".

הארכיון הציוני המרכזי בירושלים מציג מבחר מתוך אוסף של למעלה מ4,000 כרזות ציוניות (שפורסמו משנות העשרים של המאה העשרים ועד ימינו) בתצוגה מקוונת שיזם ומימן ג'ורג' ס' בלומנטל וצילם ארדון בר חמא.

כדי להיכנס לאתר אנא הקליקו:http://zionistposters.org/

2 הטקס שמציין את תום השבת, מבדיל בין הקודש לבין החול.